Om
begrebet yoga
Begrebet yoga siges at have en række
forskellige betydninger. Blandt de mest almindelige
er 'at forene','at binde bevidsthedens løse ender
sammen' eller 'at opnå det, der virkede uopnåeligt'.
Selvom disse oversættelser kan virke meget forskellige,
beskriver de hver for sig et aspekt ved den samme ting.
I og for sig er næsten alt, hvad vi foretager
os yoga, i ordets bredeste forstand; når vi finder
en vej til at nå helt ned til vores tæer
uden at bukke benene, så når vi et sted
hen, hvor vi ikke har været før. Eller:
vi bliver forenet med vores mål. Vi bringes også
et nyt sted hen når vi lærer noget om os
selv igennem en diskussion med andre eller når
vi læser en oplysende tekst på en hjemmeside.
Alle de ting, vi gør, som bringer os et nyt sted
hen - i bredeste forstand - er yoga.
Mere specifikt kan yoga handle om opmærksomhed,
og især om at kunne koncentrere sig om en enkelt
ting ad gangen. Jo mere vi kan koncentrere os om den
ting, vi er i færd med, des mindre er risikoen
for, at vi laver fejl. Ordet yoga kan også
oversættes med 'at handle på en sådan
måde, at al vores opmærksomhed er rettet
imod den aktivitet, som vi er i gang med lige nu'. Jo
mere opmærksomhed vi har på de ting, vi
gør, des mindre bliver vi f.eks. slaver af en
vane, fordi vi overvejer hver eneste handling ud fra
et nyt og friskt perspektiv.
Det måske vigtigste at forstå omkring begrebet
yoga er nok, at det omhandler noget ganske
individuelt; den konkrete yogapraksis bringer hver af
dem, der udfører den, i hver sin unikke retning.
En religiøs person vil måske opleve, at
forholdet til det guddommelige aspekt forstærkes
og bliver dybere, mens en anden vil opleve, at yoga
gør det nemmere at holde op med at ryge eller
at yogaen bibringer en rar fornemmelse af tilfredshed.
Yogapraksis kræver blot, at man handler og er
opmærksom på sine handlinger, og at man
nøje følger med i, i hvilken retning ens
handlinger flytter en.
Den nok vigtigste kilde til yogafilosofien er Patañjalis Yoga Sutra, en tekstsamling, som beskriver
otte aspekter ved yogaen. Teksten, som menes af være
fra 300-t. e.Kr., består af en række korte
sætninger, sutraer, der tilsammen rummer referencer
til alle aspekter af livet. Selvom man kan begynde at
praktisere yoga fra et hvilket som helst udgangspunkt,
er det nødvendigt, at alle aspekter ved tilværelsen
efterhånden inddrages, hvis man vil være
fuldstændig. Inddragelsen af aspekterne gøres
trin for trin.
Astanga - de otte
aspekter
Betegnelsen astanga, som egentlig dækker
langt de fleste (hvis ikke alle) yogaformer, er sat
sammen af sanskritordene asto, som betyder 'otte',
og anga, som betyder 'lem' eller 'led', og den
samlede betydning af ordet kan dermed oversættes
til noget i retning af 'ottefoldig'. Af de otte led,
der henvises til, arbejder vi som regel mest med det
ene, nemlig yogastillingerne (asana), men for
fuldstændighedens skyld - og også fordi
det måske kunne tænkes at interessere nogen
- vil jeg her kort ridse op, hvad hvert af de otte led
omhandler. De er traditionelt struktureret i en bestemt
rækkefølge, men aspekterne menes at støtte
og uddybe hinanden, så rækkefølgen
skal ikke nødvendigvis tages særlig bogstaveligt.
Som et simpelt og måske lidt fortegnet billede
på de otte aspekters indbyrdes sammenhæng
kan følgende måske tjene til en yderst
kortfattet indføring: Hvis astanga-yoga er at
sammenligne med at flyve med luftballon, så svarer
hver gang, man forbryder sig mod sin etik (yama og niyama)
til huller i ballonens stof, mens asana, den fysiske
træning, svarer til arbejdet med at forstærke
ballonens materiale. Pranayama er den proces, hvor man
puster varm luft ind i ballonen, og de øvrige
fire aspekter modsvarer hvor højt man flyver
med sin ballon. Jo tættere og stærkere materialet
er, og jo mere varm luft, ballonen kan rumme, des længere
når man på sin færd.
|
Praksis |
Meditation |
Yama
Ahimsa
Satya
Asteya
Brahmacharya
Aparigraha |
Niyama
Saucha
Santosa
Tapas
Svadhyaya
Isvara pranidhana |
Asana |
Pranayama
Prana vayu |
Pratyahara |
Dharana |
Dhyana |
Samadhi |
1. Yama
Det første led, Yama, er en etisk
disciplin, som rummer en række påbud eller
opfordringer, som mange af os tager som en selvfølge,
men som yogier dog traditionelt nok har fortolket noget
mere radikalt, end vi typisk gør. Det drejer
sig konkret om elementerne ikke-vold (ahimsa),
sandfærdighed (satya), at man ikke må
stjæle (asteya), kyskhed (brahmacharya)
og endelig at man bør tøjle sit begær
(aparigraha).
Ahimsa - man slår da ikke
sine venner ihjel og spiser dem.
Ordet ahimsa kan både oversættes med
"ikke-vold" og "ikke-drab"
og er naturligvis først og fremmest en
opfordring til ikke at pådrage andre skade
eller direkte forsætligt at slå dem
ihjel. Denne opfordring finder de fleste af os
nok forholdsvis overkommelig at følge,
men for mange yogier gælder opfordringen
både for vores relation til andre mennesker
og for vores forhold til alle andre dyr. Af den
grund er der mange yogier, der er vegetarer. Ahimsa
fortolkes dog ofte endnu mere radikalt som mere
end blot et negativt forbud mod at slå ihjel,
nemlig også som et positivt påbud
om at møde alt det levende, der omgiver
os, med kærlighed. Yogien har i så
fald den opfattelse, at alle levende væsener
har den samme ret til at være her, og yogien
sætter oven i købet gerne alle andre
levende væseners lykke førend sin
egen.
Mennesket slår typisk ihjel
enten for at få mad på bordet eller
for at beskytte sig mod farer. Dermed er det dog
ikke hævdet, at man nødvendigvis
er u-voldelig hvis man er vegetar, eller at man
for den sags skyld er mere yogi hvis man er vegetar,
selvom de fleste yogier nok vil holde på,
at man bør være vegetar for
at være yogi. Man kan nemlig sagtens være
voldelig af sind uden at ens diæt er videre
bloddryppende. Da størstedelen af vold
ifølge yogafilosofien kan tilbageføres
til enten frygt, svaghed, uvidenhed eller nervøsitet
søger yogien ud over frygten ved at ændre
sit verdenssyn fra at bygge på uvidenhed
og formodninger til at handle om virkeligheden
og undersøgelsen af den. Yogien mener,
at ved at leve en rent liv bliver man fri for
frygten (og når dermed en tilstand, som
kaldes abhaya) og fri for vreden (denne
tilstand hedder akrodha), og gennem erkendelsen
af, at man er forskellig fra sin krop, slipper
yogien af med frygten for døden og lærer
i stedet døden at kende som et krydderi,
der gør livet mere interessant. |
Satya - ingen sange fra de varme
lande.
Sandheden er umådelig vigtig, også
for yogier. Gennem kun at have med sandheden at
gøre renses yogien. Sandhed skal her forstås
bredt og ikke kun som den talte sandhed. For yogien
er det mest hensigtsmæssigt også kun
at tænke sande tanker og i det hele taget
at basere sin tilværelse på sandhed.
Sandhed er dog - også i filosofisk sammenhæng
- en temmelig kompliceret størrelse at
have med at gøre. I yogafilosofien kan
man forbryde sig mod sandheden på flere
måder, bl.a. ved - ikke overraskende- at
lyve, men også hvide løgne og sange
fra de varme lande er uhensigtsmæssige for
yogien og bør derfor undgås. Desuden
er det ikke nogen god idé at tale grimt
om ting, som andre finder mere eller mindre helligt.
Hvis man kan fjerne sig helt fra løgnen
- i alle dens afskygninger - hævder yogafilosofien,
at man vil kunne opnå en særlig tilstand,
hvor man bliver i stand til at udvise barmhjertighed
over for alle. Desuden vil ens ord blive husket,
fordi de netop rummer så meget sandhed.
Ydermere skulle bønner fra et rent og sanddru
hjerte efter sigende være mere effektive. |
Asteya - man må
ikke stjæle.
Yogien må ikke begære eller ønske
at eje andres ting, fordi et sådant begær
uafvægerligt vil drive ham til onde handlinger.
Hvis man tolker dette bud mere radikalt end blot
som et simpelt forbud mod at stjæle betyder
det endvidere, at man bør afholde sig fra
at anvende ting til andet end det, de er beregnet
til, fordi man derved bryder den tillid, som tingens
ejer har vist ved at låne den ud. Kort sagt
skal yogien forsøge at minimere sine fysiske
behov og løsrive sig fra trangen efter
rigdom og berømmelse. |
Brahmacharya - styr dine
lyster.
Yogier bør holde sig på måtten
- og ikke kun i bogstavelig forstand. Utidig sexuel
omgang er ikke særlig hensigtsmæssig
for yogien, men dermed i øvrigt absolut
ikke sagt, at sex i enhver afskygning skal undgås.
Oplevelsen af kærlighed mellem mennesker
er en uerstatteligt forudsætning for oplevelsen
af kærlighed i det hele taget, eller - som
det er målet i mange religioner - guddommelig
eller universel kærlighed. Men man skal
altså bare styre sig lidt. Visse yogaretninger
lægger vægt på, at sexuel udløsning
helt bør undgås, og lægger
dermed temmelig kraftigt op til et liv i cølibat.
Dette er imidlertid en temmelig radikal fortolkning
af princippet brahmacharya. En mere moderat fortolkning
opfordrer blot til, at man holder sig til en enkelt
partner, hvilket sikkert ikke rummer den største
udfordring for de fleste af os. |
Aparigraha -
lad være med at samle på ting, du
alligevel ikke skal bruge.
Grundliggende er aparigraha en opfordring til
yogien om ikke at samle alle mulige ting, som
han eller hun ikke virkelig har brug for. Dette
princip kan dog ligeledes fortolkes mere radikalt,
fx således, at man kun må samle det,
som er allermest nødvendigt for en, og
at man skal arbejde for alt det, man
samler. Yogien bør med andre ord stole
på, at han eller hun får de ting,
der er nødvendige for livets opretholdelse,
når de skal bruges. Ved at følge
dette princip forenkels yogiens liv så meget
som muligt, og man undgår mange frustrationer.
Ud fra en politisk overvejelse kunne man også
sige, at det ikke er videre næstekærligt
at samle på ting, som andre kan have mere
brug for en man selv kan. |
2. Niyama
Det andet aspekt af astanga-yoga er ligeledes etisk,
men har mere personlig karakter og opfordrer til yderligere
disciplin. Patañjali nævner fem elementer
inden for niyama: Renhed (saucha), tilfredshed
(santosa), at man virkelig brænder for
det (tapas), at man studerer og uddanner sig
selv (svadhyaya) og at man ikke handler for
at opnå noget selv (isvara pranidhana).
Saucha - om at være
ren udenpå og indeni.
For en yogi ligesom for alle andre er det en god
vane at bade, så kroppen er ren udenpå.
Når man praktiserer yogastillingerne og
åndedrætsøvelserne renser man
desuden kroppen indeni, både muskler, led,
de indre organer, kredsløbet og nervebanerne.
Men - ligesom med de fleste andre begreber - tolker
nogle yogier dette renhedsprincip mere radikalt,
nemlig både som en opfordring til at rense
sindet for forstyrrende elementer som fx vrede,
grådighed og stolthed, og som en opfordring
til at rense intellektet for urene tanker. Det
sidste kan man gøre ved helt konkret at
studere sit selv og - gennem at lære sig
selv bedre at kende - blive bedre til at forholde
sig til andre menneskers positive snarere end
negative sider. Desuden er der også mange
yogier, som mener, at princippet om renhed også
skal gælde for den mad, vi indtager, så
man fortrinsvis vælger at indtage mad, der
opfylder kroppens mest basale behov og ikke går
så meget efter overflødighed og ting,
som man kun spiser, fordi de smager godt. |
Santosa - tilfredshed.
Denne disciplin hænger sammen med yogafilosofiens
bud om, at man skal forsøge at leve så
enkelt som muligt. Santosa består nemlig
i at lære at være tilfreds med tilværelsen,
at lære ikke at savne noget. Ifølge
yogafilosofien er det yderst vanskeligt for sindet
at være rettet imod en enkelt ting, at være
fokuseret, hvis sindet er optaget af de ting,
som man ikke har og godt kunne tænke sig
uden nogen særlig grund. Kun når man
er tilfreds, kan sindet blive roligt og fokuseret. |
Tapas - man skal virkelig
brænde for det.
For at nå sit mål er det væsentligt,
at yogien virkelig brænder for at nå
det. Som B.K.S. Iyengar siger: "Et liv uden
tapas er som et hjerte uden kærlighed";
og det er ikke en håndfuld spanske småretter,
han taler om. Gennem disciplinen tapas bliver
yogien stærk i krop, sind og karakterstyrke,
han bliver mere modig og vis, og hans integritet
forøges. Tapas involverer en stor portion
selvdisciplin og styrker både kroppen, sindet
og karakteren. Der findes således forskellige
tapas: Nogle angår kroppen (som
fx mådehold (brahmacharya) og ikke-vold
(ahimsa), som også findes under
disciplinen yama),
andre angår sprogbrugen (bl.a.
at man ikke bruger et sprog, som fornærmer
andre, eller at man altid taler sandfærdigt,
jvf. disciplinen satya), mens andre igen
angår bevidstheden (fx opretholdelse
af selvkontrol og af et roligt og velafbalanceret
sind). |
Svadhyaya - selvstudium,
selvuddannelse.
Disciplinen svadhyaha er anderledes end andre
former for studium, fordi det, der læres,
trænger så meget dybere, helt ind
i vores inderste kerne, fordi det har relevans
helt herinde. Når man praktiserer selvstudium
i denne forstand læser man sit eget liv
som en bog, samtidig med at man skriver i den
og reviderer den. Igennem dette studium lærer
yogien, at alt levende er skabt for kærlighed
snarere end for underholdning, og, i mere radikale
varianter, at alt er guddommeligt, og at der således
er noget guddommeligt i os alle. Yogien lærer
dermed, at den energi, der driver ham, er den
samme energi, som driver hele universet. Denne
disciplin refererer mere eller mindre direkte
til den sokratiske maxime "Kend dig selv"
i den vestlige filosofi og har mindst lige så
dybe implikationer.
En anden vej til svadhyaya
er gennem studiet af religiøse tekster,
som tilbyder en hjælp, når man en
dag pludselig havner i en vanskelig situation.
B.K.S. Iyengar udtrykker det lidt mere poetisk:
Uvidenheden har ingen begyndelse, men den har
en ende. Kunskab har en begyndelse, men ingen
ende. Ligesom lingvistik ikke selv er et sprog
er yoga ikke selv en religion, men yoga kan understøtte
religiøse følelser. Yogafilosofien
opfordrer til religiøs åbenhed: Alle
religiøse tekster er tilgængelige
og kan læses af alle, der er interesserede.
Er yogien religiøs, vil studier af andre
religioners tekster kun skærpe kendskabet
til og forståelsen af hans egen tro. |
Isvara pranidhana - dedikation.
Denne disciplin kræver, at man lærer
at forstå sine egne evner som begrænsede
og at man forstår, at man indgår i
en sammenhæng, som er større end
en selv. Når man forstår, at man ikke
selv er kilden til alting vækkes - ifølge
yogafilosofien - bhakti, kærligheden, og
man lærer at sætte sig ud over sit
eget ego. Centralt i denne disciplin står
derfor det forhold, at man ikke bør dyrke
yoga for selv at høste frugterne af arbejdet,
men at man gør det dedikeret, uden tanker
for den personlige vinding. Man skal dermed søge
at komme helt af med begæret efter både
ting og mere åndelige gaver, da dette begær
fastholder en i den egoistiske tankestruktur.
Gennem dedikation kan yogien afspejle det guddommelige,
som er i ham. |
3. Asana
Asana, det tredje led, er selve yogastillingerne. Arbejdet
med den fysiske del af yogaen medfører
ro i kroppen, sundhed og lethed i lemmerne, og når
stillingerne udføres på de rigtige måde
giver de desuden mental balance og modvirker ustabilitet
og manglende fokus i sindet. Asana er derfor mere end
blot gymnastiske øvelser. Når man skal
arbejde med yogastillingerne skal man have et rent sted
med frisk luft, en yogamåtte og viljestyrke. Ikke
andet. Yoga kræver ikke store sportspladser eller
dyrt udstyr. Asana kan oven i købet trænes
alene; kroppen selv bruges som vægt og modvægt,
og gennem træningen opbygges hurtighed, balance,
udholdenhed og vitalitet.
Gennem århundreder er asana blevet
udviklet, således at hver eneste muskel, nerve
og kirtel bearbejdes med stillingerne. De sikrer en
stærk, smidig og afbalanceret krop, som har styrke
uden at være pumpet, og de sikrer desuden, at
kroppen er sund og rask. Yogastillingerne reducerer
træthed, renser nervebanerne, og vigtigst af alt:
stillingerne disciplinerer og træner bevidstheden.
Selvom man på andre måder kan træne
sin krop, gøre den stærk, smidig og opbygge
kontrol over den, skaber det ofte disharmoni og ubalance
i personligheden hvis ikke sindet, selvet og intellektet
ligeledes er under kontrol. Typisk vil man så
prioritere det fysiske, kroppen over alt andet. Selvom
yogien ikke undervurderer kroppen, handler hans eller
hendes arbejde ikke udelukkende om perfektionering af
kroppen, men på samme tid om renselse og perfektionering
af sanserne, bevidstheden, intellektet og sjælen.
Gennem træning af yogastillinger arbejder yogien
på at gøre kroppen til et passende sæde
for bevidstheden; "en sjæl uden krop er som
en fugl, der er berøvet evnen til at flyve,"
siger Iyengar.
Yogien lærer gennem arbejdet med asana,
at kroppen ikke er uforgængelig og at den udsættes
for forandringer gennem livet, fra vi fødes til
vi dør. I arbejdet med asana bliver man også
bekendt med det indre selv, som er forskelligt fra kroppen.
Samtidig erkendes det, at kroppen er som et sæt
tøj, som den, der bor i det kan kaste af sig
inden han indtager en ny krop. Døden bliver derfor
ikke noget, som skal frygtes. Når yogien praktiserer
sin fysiske træning, bliver kroppen i først
og fremmest stærk og sund. Den raske og sunde
krop er ikke noget, man kan købe sig til, men
opnås kun gennem hård træning. Yogien
kan opnå en tilstand af fuldstændig ligevægt,
fysisk såvel som mentalt og spirituelt; yogien
træner sig ud af fysiske skavanker og mentale
vildfarelser. Med dette følger erkendelsen af,
hvordan vores individuelle liv indgår i naturens
guddommelige sammenhæng: I sin puls og i åndedrætsrytmen
genkender yogien årstidernes skiften og det universelle
livs pulseren. Derfor kigger yogien ikke mod himlen
for at finde det guddommelige, for han har erkendt,
at det guddommelige er inde i ham selv; det guddommelige
er antaratma ('Det Indre Selv'). Kroppen og sindet er
afhængige af hinanden og er tæt forbundne.
Kroppen er som en lerpotte: Hvis den bages i den yogiske
disciplins ild bliver den stærk og holdbar.
Stillingernes navne
Yogastillingernes navne kan siges at illustrere evolutionsprincippet:
Nogle stillinger er opkaldt efter planter
(fx vrksasana, af vrksa 'træ'
og padmasana, af padma 'lotus'), andre
efter insekter (fx salabhasana,
af salabha 'græshoppe' og vrschikasana,
af vrschika 'skorpion'), nogle efter havlevende
dyr og amfibier (fx matsyasana,
af matsya 'fisk', kurmasana, af kurma
'skilpadde', bhekasana eller mandukasana,
af bheka el. manduka 'frø'
eller nakrasana, af nakra 'krokodille')
og andre efter fugle (fx kukkutasana,
af kukkuta 'hane', bakasana, af baka
'trane', mayurasana, af mayura 'påfugl'
eller hamsasana, af hamsa 'svane').
Nogle stillinger er opkaldt efter firbenede
dyr (bl.a. svanasana, af svana
'hund', vatayanasana, af vatayana
'hest', ustrasana, af ustra 'kamel'
og simhasana, af simha 'løve'),
og der er stillinger opkaldt efter krybdyr
(fx bhujangasana, af bhujanga 'slange')
og tilmed efter menneskets fosterstadie
(garbha-pindasana, af garbha-pinda
'foster i livmoderen').
Andre kategorier rummer stillinger, som
er opkaldt efter legendariske heltefigurer
som Vihabhadra og Hanuman eller vismænd
som Bharadvaja, Kapila, Vasistha
og Visvamitra, mens andre stillinger har navn
efter Hinduismens guder eller forskellige
inkarnationer af den guddommelige
kraft.
Når yogiens krop antager formerne
af de forskellige skabninger lærer bevidstheden
at holde af dem, og yogien forstår, at det er
den samme, universelle ånd, som lever i alting,
fra det mindste insekt til den mest perfekte vismand.
Når stillingerne udføres rigtigt flyder
Brahmans tanker uhindret gennem yogiens bevidsthed.
4. Pranayama
Den første del af navnet på det fjerde led, pranayama, er ordet prana, der ligesom ordet yoga har mange betydninger. Prana betegner den energi, der strømmer igennem alt levende, men betyder samtidig vejrtrækning, åndedræt, liv, vitalitet, vind, energi og styrke, bl.a. Prana kan også benyttes om sjælen, når der tales om den i modsætning til kroppen. Som regel benyttes ordet i flertal, hvor det indikerer de vitale åndedrag. Den anden del af ordet, ayama, betyder længde, forlængelse, udstrækning eller tilbageholdelse. Pranayama betegner således forlængelse eller kontrol af åndedrættet, og denne kontrol angår alle funktionerne i åndedrættet, nemlig indånding, som på sanskrit kaldes puraka (at fylde), udånding, som kaldes rechaka (tømning af lungerne) og når man holder vejret, altså den tilstand, hvor der hverken er ind- eller udånding, kaldet kumbhaka. Ind imellem benyttes ordet kumbhaka også løsere om alle de tre funktioner.
En kumbhaka er en skål eller et kar, og ligesom en skål kan være helt fyldt med vand (og dermed helt tømt for luft) eller helt tømt for vand (og dermed helt fuld af luft), betegner kumbhaka to forskellige stadier i åndedrættet, nemlig dels når åndedrættet stoppes efter en fuld indånding (kaldet antara kumbhaka)og dels når det stoppes efter en fuld udånding (kaldet bahya kumbhaka). Dvs. at kumbhaka er tiden mellem en fuld indånding og udånding (antara kumbhaka) eller en fuld udånding og indånding (bahya kumbhaka). I begge tilfælde er åndedrættet midlertidigt suspenderet.
På denne måde betegner pranayama videnskaben om åndedrættet og er den kerne om hvilken livets hjul roterer. "Ligesom løver, elefanter og tigre tæmmes meget langsomt bør prana bringes under kontrol gradvis og meget langsomt, så den følger en kapacitet og fysiske begrænsninger. Ellers vil den dræbe udøveren", advarer Hatha Yoga Pradipika (kap. II, vers 16).
Yogien liv måles ikke i antallet af dage men i antallet af åndedrag. Derfor følger han et rytmisk mønster af dybe vejrtrækninger. Disse rytmiske mønstre styrker åndedrætssystemet, beroliger nervesystemet og reducerer trang. Efterhånden som lyster og trang mindskes sættes bevidstheden fri og bliver bedre til at koncentrere sig. Omvendt introducerer forkert pranayama-praksis adskillige ubehageligheder i den praktiserendes system, f.eks. hikke, luft i maven, astma, hoste, hovedpine osv. Det tager lang tid at lære langsomme, dybe, stabile indåndinger og udåndinger. Dette bør læres inden man begynder at arbejde med kumbhaka.
Den guddommelige indre ild brænder klarere når trangens aske spredes gennem praktisering af pranayama.
Sankaracharya siger: "Udtømningen af hele sindets illusion er den sande rechaka. Erkendelsen at 'Jeg er Atma (ånd)' er den sande puraka. Og sindets stabile hvilen i denne overbevisning er den sande kumbhaka."
Det siges, at ethvert levende væsen ubevidst ånder bønnen "So'ham" (dvs. Sah 'han' og aham 'jeg-han', altså: "Den udødelige ånd er jeg") med hver indånding. Ligeledes udånder hvert levende væsen ubevidst bønnen "Hamsah" ("jeg er ham"). Dette ajapata-mantra (ubevidst gentagne bøn) forekommer altid gennem hele livet for alle levende væsner. Yogien realiserer dette mantra til fulde og løsnes dermed for alle de lænker, som holder sjælen fanget. Han ofrer selve sin værens åndedræt til Gud og modtager til gengæld livets åndedræt og en velsignelse.
I den individuelle krop er prana (jivatma) en del af den universelle ånds kosmiske åndedræt (Paramatma). Man forsøger at harmonisere det individuelle åndedræt (pinda-prana) med det kosmiske åndedræt (Brahmanda-prana) gennem praktiering af pranayama.
Chitta (bevidstheden) er som en vogn spændt efter et hold stærke heste. En af dem er prana, den anden vasana (lyster, længsler). Vognen bevæger sig i den stærkeste hests retning, og hvis åndedrættet vinder, bringes lysterne under kontrol, sanserne fastholdes og bevidstheden bliver rolig. Hvis lysterne vinder, kommer åndedrættet i uorden og bevidtheden bliver rystet og besværet. Yogi mestrer derfor åndedrættets videnskab, og gennem regulering og kontrol over åndedrættet kontrolerer han bevidstheden og standser dens konstante bevægelser. Under praktisering af pranayama holdes øjnene lukkede for at undgå, at tankerne går på opdagelse. "Når prana og manas (bevidstheden) er blevet absorberet, hersker en udefinerbar glæde" (Hatha Yoga Pradipika, kap. IV, vers 30).
Følelsesmæssig ophidselse påvirker åndedrætsmønsteret. Lige og bevidst regulering af åndedrættet modvirker sådan følelsesmæssig ophidselse. Og eftersom yogaens centrale mål er at tæmme og kontrollere bevidstheden, lærer yogien først pranayama for at tæmme åndedrættet. Dette vil siden give mulighed for at kontrollere sanserne og opnå pratyahara (tilbagetrækning af sanserne). Først derefter er bevidstheden klar til koncentration (dhyana).
Bevidstheden siges at være todelt: ren og uren. Den er ren, når den er helt renset for ønsker og drifter, og er uren når den følger dem. Ved at gøre bevidstheden ubevægelig og ved at befrie den for distraktioner opnår man en tilstand af ikke-bevidstheden (amanaska), som er den fuldkomne form af samadhi. Denne tilstand er ikke vanvid, men derimod bevidsthedens bevidste tilstand, når den er fri for tanker og ønsker. Der er en grundlæggende forskel på en vanvittig person og en ikke-bevidst yogi; den første er sjusket, den anden prøver at være sorgløs. Det er enheden af åndedrættet og bevidstheden - og dermed også af sanserne og opgivelsen af alle eksistensens betingelser - der er erklæret yoga.
Prana vayu. En er de mest raffinerede former for energi er luft. Denne vitale energi, som også gennemtrænger den menneskelige krop, klassificeres i yogateksterne i fem hovedkategorier efter energiens forskellige funktioner. Disse kategorier betegnes vayu (vind), og de fem hovedgrupper er: Prana (her benyttes den brede term om denne patikulære form), som bevæger sig i hjerteregionen og styrer respirationen; apana, som bevæger sig i den nedre del af maveregionen og styrer elimineringen af urin og fæces; samana, som passer forbrændingen for at hjælpe fordøjelsen; udana, som holder til i brystkassen og regulerer indtagelsen af luft og føde; og vyana, som er i hele kroppen og distribuerer den energi, der er udvundt af åndedrættet og føden.
Der er tillige fem subsidiære vayu'er: naga, som afhjælper abdominalt tryk ved hjælp af bøvsning; kurma, som styrer øjenlågenes bevægelse for at undgå at fremmedlegemer eller for stærkt lys kommer ind i øjnene; krkana, som forhindrer fremmedlegmer i at komme ind gennem næsen og ned i svælget ved hjælp af nysning eller hostning: devadatta, som sørger for indtagelsen af ekstra oxygen i en træt krop ved at forårsage gab og endelig dhanamjaya, som bliver i kroppen selv efter døden og nogle gange får lig til at eksplodere.
Siden er fortsat under opbygning. Kig forbi senere
og læs mere... |